Reklama
 
Blog | Vratislav Filler

O tureckém hvězdáři

Znáte z Malého prince tu část, kde se vypráví o tom, jak byla jeho planetka objevena? Nalezl ji jeden turecký hvězdář. Ten své výpočty prezentoval v roce 1909 na astronomickém kongresu v tradičním oděvu své země a nikdo ho nebral vážně. O devět let později přijel přednést stejný objev v dokonalém fraku - a sklidil nadšené ovace. 

Před několika týdny jsme v Auto*matu vypustili do světa Vizi pro mobilitu a veřejný prostor Praha 2025. Jako hlavní editor jsem přesvědčený, že jsme napsali dokument obsažný, věcný, byť v některých ohledech úmyslně provokativní. Samozřejmě i s jistými nepřesnostmi vycházejícími z limitů, které máme. Reakce přicházejí pomalu, jsou nadšené i odmítavé, odborně fundované i povrchní. Tak to má být.

Vzácný, ale o to více pozornosti hodný je pak typ reakcí spojujících tři společné prvky:

1) hysterický záchvat čtyřletého dítěte je proti textu reakce buddhistickou meditací,

Reklama

2) jejich autoři jsou osoby, které mají na to reagovat věcně (nebo aspoň mají reagovat věcně),

3) nebyly adresovány Auto*Matu, ale lidem, kteří by si na materiál měli udělat vlastní názor.

Tak soudí předseda pražské ODS

Vzorovým příkladem této reakce je dva dny starý blog předsedy ODS Filipa Humplíka. Text se neobrací k autorům vize, nehodlá polemizovat s nimi, ale „vysvětluje“ ji svým přiznivcům. A to zcela jasně: Je to v zásadě cykloteror za 162 miliard. Je vtipné, že text se téměř vizi nevěnuje. Mluví prakticky jen o jízdě na kole, která je v celém textu Vize okrajovou záležitostí. Humplík namíchá koktejl obvyklých klišé o tom, že kdokoliv by v představách cykloteroristů měl začít jezdit na kole, bude nutně buďto těhotná babička na cestě do nemocnice, nebo manažer, jemuž propocená košile zmaří stamilionový obchod. Doplní to špatně citovaným poměrem veřejné a automobilové dopravy (podle ročenky 2013 to je 43:57, pane šéf), prohlásí, že veřejný prostor v Praze je OK, protože se v něm někteří lidé pohybují i pěšky a na kole, a nakonec naznačí, že Auto*Mat chce, aby 162 miliard šlo na něco, z čeho budou mít prospěch jenom cyklisté a nikdo jiný.

Samozřejmě je to celé nesmysl. Na získání alespoň hrubého obrazu o tom, jak moc je předseda ODS mimo, vám stačí, když strávíte tři minuty projitím úvodní stránky webu Vize. A možná ani to ne, stačí porozumět následujícímu obrázku vysvětlujícímu celý koncept zmenšení autodopravní zátěže Prahy:

Koncept změny dopravního chování.

To, co je podle Humplíka „Hlavně cyklostezky,“ ve skutečnosti spočívá především v přechodu z automobilové dopravy do dopravy veřejné pro delší cesty, čemuž také odpovídá volba investic. 168 miliard je cena za výběr záměrů, které město z vetší části už beztak připravuje. Ostatně, v alternativě dostavby automobilových komunikací by to bylo přes 200 miliard, koncept maximálního rozvoje veřejné dopravy by stál asi 180 miliard.

Cyklodoprava v rámci Vize slouží k tomu, aby se na kole vykonávaly cesty, které by se jinak musely uskutečnit „težkými“ druhy dopravy. 8% podílu cyklodopravy se dosáhne za méně než 3 % investičních prostředků, rozvoj cyklodopravy tak dopravní systém jako celek v zásadě zlevňuje. (Pro hnidopichy dodám, že v zimě, kdy se na kole jezdí méně, je menší i výkon automobilové a veřejné dopravy, jejichž sítě jsou tudíž schopné lidi, kteří volí kolo sezónně, bez problémů pojmout. Tudíž dopravní sítě můžete dimenzovat méně, než kdyby se na kole nejezdilo.)

Nepochopení nebo neschopnost?

To vše, domnívám se, Humplík mohl pochopit po prolistování webu Vize (zejména pak jeho sekce často kladených otázek). K blogu, který napsal, mohl proto podle mého názoru dojít jen následujícím způsobem:

  • Buďto z Vize nic nečtl a blog psal na základě toho, jak mu Vizi někdo zkresleně popsal. V tom případě neumí pracovat s informacemi.
  • Nebo Vizi alespoň částečně četl a je tak mentálně nastavený, že to pochopil přesně tak, jak o tom následně napsal. V tom případě ovšem neumí dostatečně porozumět psanému textu a je mi záhadou, co dělá na pozici pražského lídra politické strany.
  • Nebo to četl, pochopil, a došel k závěru, že střednědobou vizi města strana pod jeho vedením do voleb dohromady nedá. Tudíž má za nezbytné zkanalizovat seriózní debatu do kritiky cykloteroru. I za tu cenu, že si ho do Vize domyslí. Však to psala nějaká „nátlaková cyklistická skupina,“ že.

Vize od „tureckého astronoma“

Asi už chápete, co tahle reakce na Vizi společného s úvodem mého dnešního textu. Mnozí dospělí jsou asi už takoví, jak je vyprávěno v Malém Princi a nebudou vám věřit, jste-li pro ně „tureckým hvězdářem.“

Nuže, toto je výzva. Jste, milí Pražané a čtenáři tohoto blogu, ochotni posuzovat koncept budoucnosti města na základě jeho nepředžvýkaného obsahu? Nebo dáte přednost tomu aby za vás veškeré uvažování „vyřídilo“ odění nositele Vize do tureckého hábitu, jako to udělal pan Humplík?

V tom prvním vám mohu maximálně napomoci. Průběžně řeším otázky a připomínky k textu Vize zaslané přes formulář na jejím webu. V pondělí 16.6. večer proběhne v DOXu na téma Vize velká debata s odborníky a politiky, kde bude prostor na otázky ze strany veřejnosti. Vize bude po celé léto vystavena na Landscape festivalu v areálu Nákladového nádraží a slibuji, že zde udělám ještě několik komentovaných prohlídek, kde se budete moci doptat na všechny nejasnosti. Do té doby přeji příjemné čtení.