Reklama
 
Blog | Vratislav Filler

Čtyřnásobný alibismus Prahy 1

Rozhodnutí Prahy 1 omezit jízdu na kole v centru Prahy dostalo konečně jasné obrysy. Pátého prosince schválila Rada Prahy 1 materiál, který navrhuje omezit jízdu na kole mezi 10. a 17. hodinou na Staroměstkém náměstí a v okolních ulicích, na dolním Václavském náměstí a části ulice Na Příkopě a na severní polovině náměstí Republiky. Náhradou má být několik málo cykloobosměrek, které mají umožnit cyklistům náměstí objet.

Cyklisté tak mají být spokojeni, o jejich pohodlí je tím postaráno, a kdo protestuje, je kverulant a vytváří na městskou část neopodstatněný nátlak. Ostatně, městská část s tím stejně nemůže nic udělat, dopravní režim přece řeší státní správa. Tento přístup je esencí alibismu, a to hned ve čtyřech rovinách.

Věc státní správy – zadaná samosprávou

První je předstírání, že jde o věc státní správy, a městská část s tím teď už nic nenadělá. Věc se ale poprvé objevila na bezpečnostní komisi Prahy 1, která je poradním orgánem Rady městské části. Formálně jej pak posvětila Rada MČ svým květnovým usnesením pověřujícím Odbor dopravy – tj. státní správu – řešením problematiky elektrokoloběžek. Státní správa byla tedy k přípravě zákazu přímo pověřena samosprávou. Záměr byl pak připravován pod dohledem radního pro dopravu Richarda Bureše s tím, že byl-li by k cyklistům více přátelský, nemusel by být přijatelný pro dopravní výbor či zastupitelstvo.

Dokonce i oddělení státní správy a samosprávy tak samospráva zneužívá k manipulaci – tím, že se na nezávislost státní správy odkazuje, když se to hodí. Navíc, omezení jízdy na kole v rozporu s celoměstskými strategiemi je vyloženě politické rozhodnutí, bez ohledu na to, jakým způsobem se realizuje.

Nefunkční objízdné trasy

Druhým alibismem je podoba objízdných tras. Praha 1 zřídí nějaké ty cykloobousměrky, namaluje do konceptu řešení nějaké objízdné trasy a tím je problém pro cyklisty vyřešen. Že k použitelnému objezdu pěších zón by muselo být cykloobousměrek patnáct a ne pět, že objízdné trasy kličkují zmatenými uličkami nebo vedou nejnebezpečnějšími průtahy přes centrum, to už je jedno. Vrcholem všeho je, že vás radní na interpelacích uzemní, že nejnebezpečnější místo, kterým budou cyklisté pěší zóny objíždět, není na oficiální objízdné trase – no jistě, protože do návrhu objízdné trasy pro polovinu relací vůbec nešlo namalovat!

Tvrdá data o nehodovosti na Smetanově nábřeží stačí nebrat v úvahu. Že bude kličkování uličkami stejně pomalé jako provedení kola přes Staromák, a tudíž je to jako objízdná trasa dobré jen k obalamucení veřejnosti, nebude trápit nikoho jiného než ty kverulantské cykloaktivisty.

zakaz_projednany_oficial_vyrez

Návrh omezení včetně objízdných tras. Dva bloky nových cykloobousměrek a dva průjezdy domem. Polovina relací přerušených zákazem raději objízdnou trasu zakreslenou nemá.


Elektrokoloběžky? S cyklisty jednou ranou

Třetím druhem alibismu je tvrzení, že se to celé dělá kvůli turistům na nebezpečných elektrokoloběžkách. Dopravní značení totiž naprosto nepochybně umožňuje omezit jízdu v pěších zónách jen elektrokolům – nebo dokonce jen elektrokolům s výkonem nad 250 wattů. Existuje na to čerstvé stanovisko ministerstva dopravy, které mám jako člen magistrátní cyklokomise k dispozici. Další kouřová clona. Praha 1 zákaz odůvodňuje neschopností Policie nelegální vozidla od legálních rozlišit. Skoro si říkám, aspoň že část politiků svůj úmysl zbavit se v pěších zónách kromě turistického provozu i normálních cyklistů nijak nepopírá.

Cyklisté se do centra „nevejdou.“ A auta ano?

Posledním, a dle mého nejhorším stupněm alibismu je tvrzení, že v centru Prahy nelze bezpečnou jízdu na kole zajistit, protože se sem už cyklisté “nevejdou”. A to údajně proto, že Praha nebyla za války vybombardovaná, takže není cyklostezky kam dát. Vtipné je, že na magistrálu širokou třicet metrů se místo našlo. Na cyklostezku širokou metry tři se prostor nenajde?

No, bodejť by se to místo našlo, když – podle analýzy IPR – od roku 2000 let přibylo v památkové rezervaci téměř 500 parkovacích míst na ulicích – a více než 5000 míst v budovách! Do centra, už tak plného aut, se dlouhodobě a systematicky cpou další a další. Radnice Prahy 1 chce postavit další stovky míst v garážích, které chce sama investovat, protlačuje odporné rampy přímo na dolním Václaváku. Chodce a cyklisty pak štve radnice proti sobě, zatímco dělá vše pro to, aby příjezd autem do centra usnadnila.

protest_lezici_cach

Výkonem práva shromažďovacího připomínají cyklisté zraněné při nehodách na nejnebezpečnějším cyklistickém průtahu centrem – na Křižovnické a Smetanově nábřeží. (Foto T.Cach.)


Narovnání podmínek pro jízdu na kole je nutné

Auto*Mat přeložil řadu návrhů, jak bezpečnost jízdy na kole v centru Prahy řešit. Řadu menších úprav lze provést během několika měsíců, aniž by to zasáhlo více než pár parkovacích míst. Bez bezpečného průjezdu skrz centrum bude ale jízdní kolo v Praze stále jen otloukánkem, vydaným na milost a nemilost politikům. Ti v převážné většině případů dávají před udržitelností rozvoje a čistým ovzduším v centru přednost tomu, aby se po Smetanově náměstí mohl projet kdokoliv, kdo si zkracuje cestu podél Vltavy namísto použití Městského okruhu.

Cyklisté mají v centru své místo. A dokud to nebude pochopeno, nedá se dělat nic jiného než to opakovat všemi způsoby, které nám demokratické zřízení dává k dispozici. Včetně cyklojízd a jiných protestů.

 

Reklama