Smršť změn ke zprovoznění Áčka do Motola se ani nedá usledovat. Městské části dostávají tisíce připomínek svých obyvatel, starostové se bouří. ROPID se hájí zuby nehty, odborníci mimo ROPID se kriticky vyjadřují, prominentní dopravní bloggeři malují alternativní mapy a diskusní fóra vřou hejtem. Noviny dávkují čtenářům změny linku po lince, aby se v tom nebohý Pražan vůbec zorientoval, ten je ale stejně bez šance. Hysterie ze změn linkového vedení už dosahuje takových výšin, že se i já začínám obávat totálního dopravního kolapsu celé Prahy poté, co pětka pojede místo do Podbaby do Divoké Šárky.
Přitom by to šlo udělat podstatně jednodušeji. Stačí se podívat, jak se Praha chystá řešit zprovoznění tunelu Blanka.
Proč právě Blanka, když jde o stavbu autíčkářskou a nikoliv o záležitost veřejné dopravy? Nuže, metro do Motola a Blanka mají společného víc než se vám bude líbit: Obě stavby byly stavěny na základě tvrdě politického zadání, s velkými pochybnostmi odborné veřejnosti a bez důsledného prověření svých dopadů na dopravní fungování Prahy. Obě stavby stály desítky miliard a se zprovozněním obou staveb se musí vypořádat koalice, která zatím alespoň deklaruje mnohem větší zájem o udržitelnost dopravního systému, než původní zadavatelé z ODS. Zprovoznění obou se nejspíš dočkáme ve stejném roce. A obě zamíchají s dopravou v Praze tak, že se z toho budeme ještě léta vzpamatovávat.
Tak proč se u metra A tak strašně řeší změny linkového vedení, zatímco po tom, co udělat ke zprovoznění Blanky s auty zahlcujícími centrum Prahy, neštěkne ani pes – a to i přesto, že třeba na úpravu světelné signalizace potřebujete o dost víc času, než na poslání tramvajové linky na konečnou B místo na konečnou A? Radní pro dopravu Petr Dolínek zatím váhá. Stínový radní pro dopravu Březina kopíruje svým postojem letitou dopravní politiku ODS a jako jediné opatření ke zprovoznění Blanky si hodlá vzít si na to sako a kravatu. Vítězí taktika pověřeného ředitele TSK Pivce, který už úpravy dopravního režimu se zprovozněním Blanky dokázal zkušeně zahrát do autu na jaře 2014. Od té doby je ticho, pokud někdo něco říká, tak že s úpravami režimu na povrchových komunikací se musí čekat několik měsíců od zprovoznění tunelu, až si Blanka “sedne”.
Tihle moudří pánové nepochybně vědí, co dělají, když chtějí řešit to, jak velká dopravní stavba zamíchá s dopravou na povrchu, tím, že neudělají nic.
Je to moudrost tak hluboká, že mě až zaskočilo, proč jiná část pražského organismu, tedy ROPID, naopak s Pražany tak strašlivě hazarduje a se zprovozněním Áčka se do nějakých změn linkového vedení vůbec pouští. Proč si nevezmou za příklad opatrný přístup, který pro Blanku realizují Pivec, Březina a spol.?
Doporučuji proto, aby se mladí a neklidní v ROPIDu inspirovali postojem moudrých a zkušených z TSK, a se se zprovozněním Áčka neudělali s linkovým vedením povrchové dopravy také vůbec nic. Vyzývám proto město: Neměňte v dubnu linky ani intervaly! Počkejte tři měsíce, až si cestující zvyknou. Teprve potom můžete tam, kde tramvaje, autobusy nebo metro vozí vzduch, na spojích ubrat, a kde se cestující mačkají, posílit. A nebo ani to ne. Vždyť ono si to taky nějak „sedne“.
Když to tak chcete udělat v létě s Blankou, tak proč to stejně neuděláte na jaře s metrem?
(PS: Testovací publikum mi doporučilo doplnit sem tuto doušku vyjadřující, že tento text, respektive návrh v něm podaný, nebyl míněn 100% vážně, protože není jisté, že je to zcela jednoznačně rozpoznatelné.)