Reklama
 
Blog | Vratislav Filler

Čtvrti přes palubu

Tunel Blanka je už v provozu více než dva měsíce. Praha 7 slaví pokles, Praha 6 nadává na ucpaný kulaťák, čeká na Godota propojky KES (a tiše vrací do hry Břevnovskou radiálu). Praha 1 se tváří, jako by Strahovský tunel a Blanka nebyla jejím obchvatem a na dvojce jsou rádi, že se nic neděje. Jsou ale dvě čtvrti v širším centru, které zprovoznění Blanky zasáhlo, a přitom je kolem nich ticho po pěšině: Vychovatelna a Spořilov.

Vychovatelna

V ulici V Holešovičkách vzrostla po zprovoznění Blanky již tak nesnesitelná intenzita provozu o dalších patnáct procent – na neuvěřitelných 80 tisíc aut za den. Přitom Magistrát předběžně sliboval, že kapacitě na příjezdu „přistřihne křídla“ zřízením světelné signalizace, která na Vychovatelnu pustí jen tolik aut, co tam aktuálně před Blankou jezdilo. Jenže potom TSK stačil jediný alibistický posudek, aby přípravu jakýchkoliv opatření na Liberecké zastavila. A protože si na řešení nedošlápla ani městská část, Holešovičky se namísto světelné závory dočkaly pouze více aut. Blankou – a tedy i Holešovičkami – nyní projíždí i tranzitní autobusy a těžká nákladní vozidla. Zákaz vjezdu vozidlům nad 12 tun se zatím nerealizoval.

A protože provoz je zde vlivem rozdělení dopravního toku na okruh a most Barikádníků plynulejší, není najednou problém. Na tento lep jsme ostatně při prvotních analýzách sedli i my. Místní sdružení a občané se snaží na katastrofální situaci s hlukem, imisemi a zvýšenou nehodovostí zasahující i na chodce několik let upozorňovat, navrhli řešení, ale úřady jsou vůči nim hluché.

Takže Blanka si v tomto případě „sedla“ na Holešovičky prakticky doslova.  Odsednout ji může světelná signalizace na Liberecké, která ráno provoz naředí, a přísnější omezení průjezdu těžkých vozidel. Tak to může to fungovat do doby, než Praha najde dlouhodobé řešení. Jenže to by Praha i městská část nemohly hodit tuto čtvrť přes palubu.

Spořilov

Nejspíš ani město samotné neví, kolik místních občanských sdružení s ním kvůli nehorázné situaci na Spořilově jedná. Situace je kritická už od roku 2010, kdy se na Spořilovskou natáhly kamiony z Pražského okruhu, se zprovozněním Blanky se ale dále zhoršila. A tak je tu další zima, kdy si budou auta ze zasekané Jižní Spojky stát další kolonu ve spořilovské Hlavní, a místní popadá zoufalství projevující se v tom, že se namísto kamionů aktuálně chtějí na Spořilově zbavit autobusů veřejné dopravy – když už zbavit je těch aut a kamionů nikdo nedokáže.

Byl jsem na pracovní skupině, která jedná o podobě navrhovaných opatření. Dělají se pomalu nějaké protihlukové stěny, na zahloubení Spořilovské ale dojde možná až ve stejný den, kdy na zprovoznění Pražského okruhu mezi D1 a D11. Dopravní technokrati udolávají místní procesními složitostmi, možná i s nadějí, že budou-li protahovat proces přípravy dostatečně dlouho, největší kverulanti umřou a ostatní to vzdají. Přitom i zde leží na stole některá jednoduchá opatření, která se z neznámých důvodů nerealizují.

Proč není už dávno zavřená ulice Ke Spořilovu pro veškerou motorovou dopravu s výjimkou autobusů? Možná se paní Kleslová nedostane tak pohodlně z chalupy, ale chce-li někdo přes Spořilov jezdit, nemůže tak činit prakticky vzato „přes mrtvoly“. Namísto jednoduché úpravy, kterou lze dokonce provést i stavebně, se ale vedou roky licitací.

Co dál?

Je to vždycky stejné: jestliže auta v Praze způsobí nějaký problém, způsoby, které by napomohly jeho řešení, ale vedly by třeba i jen k marginálnímu omezení automobilů, se ignorují. Ignorují se dokonce, i když jsou to řešení jednoduchá a funkční.

Tyhle dvě čtvrti, které Praha buď hodila přes palubu, nebo soustavně protahuje pod lodním kýlem, nejsou jediné. Je tu Černý Most, Hloubětín, Běchovice, dolní Krč, a další a další, kterým ničí život to, že problém automobilismu řešíme nefunkční a morálně zastaralou stavbou dalších a dalších cest.

Je to přesně dle dikce platného územního plánu, který navzdory všem politickým proklamacím o podpoře veřejné dopravy doslova říká, že Prahu plánujeme tak, aby v ní rostl podíl dopravy automobilové. Náměstek pro dopravu Petr Dolínek se toho při přípravě Blanky 2, Radlické radiály a dalších městských dálnic stále drží. A nový územní plán? Ten, který se tajně vaří pod pokličkou v Kouckého čarodějnické kuchyni? Rád bych se mýlil, ale nevěřím, že bude lepší.

 

Reklama