Reklama
 
Blog | Vratislav Filler

Auto*Mat vs. zastupitelstvo 3-3

Říká se, ze když zasedá parlament, člověk si nemůže být jistý životem. A s nadsázkou to lze prohlásit i o jednání pražského zastupitelstva dne 17. května. Bylo tam všechno: cyklisté na Praze 1, Městský okruh, magistrála, cykloterorismus i slovní lynčování.  Ale aby nebylo čtení o skoro třináct a půl hodiny trvajícím jednání tak ubíjející, převyprávěl jsem jej do podoby popisu sportovního utkání. Skóre pro Auto*Mat bylo nakonec 3-3, tedy remíza.

0-1: Petici až nakonec

Tým zastupitelů zahájil skoro hodinovou komerční pauzou, při které se řešilo, zda se koaliční trojka rozpadne už teď nebo až v poledne. První zásah Auto*Matu spočíval v návrhu projednat naši petici se 1300 odevzdanými podpisy (a cca 5000 podporovateli celkem) v pevnou hodinu, aby mohli přijít ti, které téma zajímá, a případně promluvit. Návrh na předložení petice si osvojili zastupitelé Pirátů a Zelených. Při hlasování o změně programu ale návrh neprošel, nehlasovali pro něj zejména ANO a ODS. Takže nebylo ani nadále jasné, dojde-li na petici ještě ten den, nebo až po noční přestávce. Pro výše jmenované strany ideální způsob, jak se při projednávání občany vynuceného bodu zbavit jejich přítomnosti.

1-1: Příště to půjde?

Návrh na zařazení petice na pevnou hodinu jsme doprovodili poznámkou, že by bylo fajn, kdyby se to příště neřešilo kus od kusu, a petice se dávaly na pevnou hodinu automaticky. Překvapivě toto zarezonovalo, zastupitelé o tom diskutovali a výsledek je, že o možnosti dávat petice vždy na 17 hodinu se bude seriózně jednat. Nebudou-li toho tedy občané zneužívat tím, že na každé jednání přinesou tisíc petic, jak se tam kdosi obával.

2-1: Interpelace ohledně okruhu

Rada v úterý rozhodla o zastavení přípravy alternativního řešení Městského okruhu, které rada zadala zhruba před rokem (zde). Nejsme si jisti, nakolik tím padá starší Dolínkův slib, že návrhy z našeho návrhu, které slíbil vzít v potaz (zde). Takže jsme se museli doptat, interpelace zněla zhruba takto:

Rada v úterý schválila, že nebude pokračovat ve zkoumání Duálu. Považujeme to za fatální chybu. Podmínky EIA říkají, že Městský okruh nelze zprovoznit dřív než okruh vnější. Ale kdy to bude? Má snad celý vnější okruh kladné stanovisko EIA, aby byl dokončen ve stejném časovém horizontu?

Z toho vyplývá, že platná EIA je v tuto chvíli pro dostavbu Městského okruhu zcela bezcenná . Je tedy dostatek času na kvalitní prověření alternativního, úspornějšího řešení. Problémem Prahy není nedostatek kapacitních komunikací. Problémem Prahy je neschopnost dostat řidiče jezdící ze suburbanu z aut do příměstské železnice. Železniční diametr a zkapacitnění železniční tratí by mělo být pro Prahu stejnou prioritou jako Městský a Pražský okruh. Rádi bychom proto věděli:

1) Na základě jakého podkladu Rada v úterý rozhodla o zastavení přípravy alternativního řešení Městského okruhu? Žádáme o zveřejnění tohoto podkladu.

2) Co udělala Praha v tomto volebním období pro rozvoj železnice na území hlavního města a co pro to Praha hodlá v tomto volebním období ještě udělat?

2-2: Motoimpérium vrací úder

K pádu koalice nevedlo ani brzké odpolední grilování (či spíše lynčování) radní pro územní rozvoj Petry Kolínské kvůli – ostatně ne zrovna neprůstřelnému – materiálu k humanizaci magistrály. Alespoň se ukázalo, co vlastně IPR navrhuje jako prvotní opatření po Gehlově studii.

Kdo byste očekávali, že když máme hotové ¾ Městského okruhu, bude k realizaci doporučeno ¾ humanizačních opatření z konceptu 2009 či studie Satry z roku 2012, máte poněkud smůlu. Těch pár přechodů, předsunutých stání a ne zrovna šťastně upravené řazení z Ječné na IPP magistrálu vážně nevyřeší. Byly to téměř všechno věci, které najdete v projektu opatření se zprovozněním tunelu Blanka z roku 2013 k okamžité realizaci, měly tedy být dnes už vesměs hotové.

I takový ušmudlaný kompromis se ale zdál opozici příliš a kydání hnoje mohlo začít. V debatě zazněly takové perly, jako že humanizovat magistrálu znamená vymalovat nově podchody, nebo že jakékoliv snahy o kultivaci dopravního prostředí před dostavbou obou okruhů znamenají terror vůči Pražanům. Symbolické vykopnutí Petry Kolínské z pozice radní se ovšem nakonec nepodařilo, nálada ale ztěžkla záští ke všemu, co údajně brání neomezenému rozvoji města.

Takže když došlo na formální potvrzení výstupu grantové komise přidělující spolkům prostředky na ochranu životního prostředí, nebylo pro exaltovaného Alexandra Bellu (ODS) těžké najít obětního beránka, kterým se staly Arnika a Auto*Mat. ODS a část zastupitelů ANO vykreslili předmětné spolky jako největší nepřátele lidstva, ničitele Prahy a kazisvěty, kteří komplikuji IPRu komunikaci metropolitního plánu údajným lhaním o zastavitelnosti parků ve volné zástavbě (Arnika), nebo jsou to cykloteroristi, prosazující nesmyslné cyklostezky a mrhající tak penězi, za které by jinak mohla být třeba i celá dvě parkovací místa v podzemních garážích na Malostraňáku (Auto*Mat). Přisadil si i kandidát na primátora Patrik Nacher (ANO), který jako osvětu pro lepší životní prostředí sice bere, ale jako ocaď pocaď, tedy nesmí se při tom říkat Pražanům, že by s těmi auty ve městě měli trochu ubrat. A obzvlášť ne na magistrále.

Následně byly projekty obou spolků vyčleněny, zavázány do společného pytle a rukama ANO, ODS a TOP09 obřadně hozeny do Vltavy (další komentář v prohlášení Auto*Matu zde). V případě Auto*Matu šlo o společensky nesmírně nebezpečné projekty “Zažít město jinak na Evropském týdnu mobility” (běžící se záštitou Adriany Krnáčové), “Do práce na kole” (realizované řadu let ve spolupráci s magistrátem) a “Vzdělávání k udržitelné mobilitě.” Je zřejmé, že mnozí borci, kteří hlasovali pro zabití těchto projektů, by právě poslední jmenovaný kurs potřebovali jako sůl. 

3-3: petice až v prodloužení

Na projednání petice se dostalo až ve sedmistépadesáté minutě jednání, tedy zhruba ve 21:30, kdy už odešla nejen většina diváků, ale i skoro celá ODSka, zmožená tím, jak to natřela když ne koalici, tak aspoň nevládkám. Podle jednacího řádu příslušel Auto*Matu jen úvodní výkop.

Petice ležela na magistrátě už od března, od té doby se poměrně dost stalo. Opatření obecné povahy Prahy 1 bylo opřipomínkováno, vstoupilo v platnost s pochybným či zčásti dokonce opomenutým vypořádáním připomínek. Náš spolek podal kvůli bídnému vypořádání žalobu, a Praha 1 opatření  dočasně pozastavila do doby, než “vyzkoumají,” co s tím dál. Značky tak nestojí, zákaz neplatí.

Navrhli jsme proto radním Prahy 1, aby se udělal nový návrh opatření, který bude pro všechny strany únosný, míček je tedy teď na Praze 1. My současně vyhodnocujeme chování cyklistů v pěších zónách, abychom sami měli jasno v tom, jaký je například podíl cyklistů-hazardérů. Z prvních odhadů to vypadá, že více než 90 % lidí se tam na kolech chová přijatelně.

Podstatnou částí petice byl návrh na to, aby zastupitelstvo uložilo Radě zpracování studie na bezpečný cyklistický průjezd centrem Prahy. Soustředili jsme se proto na tento bod a požádali o jeho doplnění do usnesení zastupitelstva. Bod si osvojili Piráti a Zelení. Následná diskuse byla tentokrát mírnější, ani tak se ale nenašlo dost zastupitelů na to, aby změna prošla. Petice tak byla pouze vzata na vědomí.

Vzhledem k tomu, že odbor Rozvoje a financování dopravy již ale dostal za úkol podněty z petice řešit, můžeme považovat přijetí petice orgány hlavního města Prahy za víceméně úspěšné.

Příště?

O termínu dalšího přátelského zápasu Auto*Mat vs. zastupitelstvo vás budu informovat na Facebooku. Předpokládanou sportovní disciplínou bude přetahovaná o městský okruh. Většina týmů již ze starší taktiky TINA (“There Is no Alternative”) přešla na taktiku TINAA (“There Is No Alternative Allowed“). Náš tým se proto pokusí nasadit formaci EIA.

Reklama