Reklama
 
Blog | Vratislav Filler

Bude nás Blanka stát dalších sedm miliard?

Předpokládám, že jste z minulého blogu [link] poznali, že si dělám legraci z krajností, do jakých zachází ROPID a TSK při zvládání dopadů velkých dopravních staveb, které se mají letos zprovoznit. Pro ROPID je prodloužení metra A příležitostí k překopání linek MHD v celé Praze, naopak TSK praktikuje druhý extrém založený na zásadě “nic neměnit a až když se něco podělá, tvrdit, že to byl nevyhnutelný vývoj.”

 

Nuže, s tímto blogem veškerá sranda končí. Říká se, že když nejde o život, jde o houby, tady je ale ve hře sedm miliard dotace na metro A do Motola.

 

Evropské dotace nejsou bianco šek

Když dostaneme v Auto*Matu grant, musíme do projektu napsat řadu jasně měřitelných indikátorů, a to i u záměrů, které mají rozpočet jen pár desítek tisíc. A musíme je také splnit. Metro A do Motolského lesíka dostalo dotaci od EU v řádu miliard. Co asi tak museli slíbit? EU bianco šeky nedává, zato často kladně hodnotí takové věci jako snížení emisí CO2.

Je asi celkem jedno, co přesně to bylo: Snížení počtu nehod? Omezení povrchové veřejné dopravy? (Drastické škrtání na Praze 6 tomu nasvědčuje.) Přechod tisíců lidí z auta do metra? (Bez P+R asi těžko splnitelné, že.) Ať to bylo, co to bylo, za sedm miliard to to asi nebylo nic bezvýznamného.

Reklama

Metro A se bude zprovozňovat ve stejný rok jako Blanka. Pokud je povinností města snížit dopady pražské dopravy na životní prostředí, je docela jisté, že zprovoznění Blanky ohrozí splnění parametrů dotace na metro do Motola v takové míře, že Praha možná bude muset dotaci vrátit. Tunel Blanka by se nám tak prodražil o dalších sedm miliard – což by prakticky anulovalo možnost Prahy investovat v tomto volebním období do čehokoliv jiného.

Sylvester to předvídal

Vypadá to, že je Praha v patu. Přesto ale jedna cesta existuje.

Není to totiž Blanka samotná, která předurčí budoucí intenzitu provozu v pražských ulicích, jeho bezpečnost i produkované emise. Největší dopad na všechny tyto parametry (a také na komfort žití Pražanů, i když to při lámání chleba už nikoho nezajímá) bude mít, kolik místa na povrchu se nechá těm autům, jejichž řidiči si mohou zvolit cestu Blankou.

Zdá se, že jedinou cestou, jak zprovoznit Blanku a nedostat přitom Prahu na buben, bude doplnit zprovoznění tunelu sadou opatření, která zajistí nezvýšení celkové intenzity provozu v Praze. Tedy zabránit tranzitu centrem, ubrat pruh na Veletržní, ubrat na magistrále apod. Zkrátka všechno, co navrhujeme na webu tunel-blanka.cz, a dost možná, že ještě víc..

Ne nadarmo Sylvester říkal: “Dostaňte do Blanky auta z centra a začne to fungovat”.

TSK “rozhodlo”

Z tohoto pohledu je naprosto šílený přístup Technické správy komunikací, které se v minulém roce povedlo úspěšně zasklít už rozjetou debatu o možnosti dostat do Blanky aspoň nějaká auta tranzitující centrem.

Story je to docela zábavná: v listopadu 2013 zadala Rada náměstku Jiřímu Nouzovi a tehdy čerstvě pověřenému řediteli TSK Ladislavu Pivcovi za úkol prověřit několik desítek opatření vhodných realizovat či připravit se zprovozněním Blanky (usnesení zde).

Od Pivce pak následovala sada úhybných manévrů, která si v ničem nezadá se vzorovým příkladem ze seriálu “Jistě pane ministře” (k nalezení v epizodě 4 Konečné rozhodnutí). Nedodržení kontrolního termínu (leden 2014) odbyl Pivec tím, že termínem realizace opatření je přece zprovoznění Blanky, a tak si to může prověřovat, jak dlouho chce. Jednání s městskými částmi proběhlo bez náměstka Nouzy se závěrem, že není třeba se tím nadále zabývat. Tím bylo prověřeno. Když jsme se na výsledky prověřování ptali v dubnu 2014 my, dostali jsme od TSK nicneříkající blábol.

Volby daly Pivcovi další cenné měsíce, než se o opatření související s Blankou začala zajímat nová politická reprezentace. To se děje právě teď. A na oprávněné otázky ohledně osudu této “přípravy” ze strany nových zastupitelů a rad městských částí přicházejí odpovědi, že “bylo rozhodnuto,” že se to nemá dělat, dokud nebudou vyhodnoceny dopady zprovoznění. Bez odkazu na jakoukoliv studii či analýzu, pochopitelně, protože TSK nic takového nevypracovala.

“Bylo rozhodnuto” či, přesněji řečeno, ředitel servisní městské organizace (sic!) Pivec rozhodl, že s Blankou se doprava v centru řešit nebude. Bez jakéhokoliv věrohodného podkladu a i za tu cenu, že Prahu možná bude stát sedm miliard korun.

Dolínkova šance

Už ve čtvrtek 12. února v 15:00 proběhne dopravní výbor, kde bude Blanka jedním z bodů programu.

Má-li se na tomto jednání otevřít téma přípravy doprovodných opatření ke zprovoznění tunelu, je nezbytné připomenout, že zadá-li se tato příprava TSK vedené stávajícím pověřeným ředitelem, skončí to nepochybně docela stejně jako před rokem.

Náměstek pro dopravu Dolínek tak má pro úspěšnou realizaci oněch doprovodných opatření (a patrně i záchranu Prahy před další sedmimiliardovou ztrátou) v zásadě jen dvě možnosti:

1) zadá přípravu někomu jinému. Ale komu?, TSK je v tomto aktuálně naprosto nezastupitelná.

2) co nejdřív vypíše výběrové řízení na ředitele TSK, aby se obstrukce z roku 2014 neopakovaly.

Ostatně, Ladislav Pivec je posledním z trojice osob, které byly vedením městské instituce pověřeny bez výběrového řízení. Tomáš Ctibor byl z IPRu odejit až velmi rychle ještě před Vánoci, také na pozici ředitele ROPIDu bylo výběrové řízení vypsáno už v prosinci. Co, nebo kdo tedy Pivce na TSK drží zuby nehty?

Výběrové řízení na nového ředitele TSK by mělo být vypsáno dřív, než ten současný stačí odstřelením dotace na Áčko zabetonovat jakýkoliv pozitivní obrat, o který by se mohlo nové vedení města v začínajícím volebním období pokusit.